joi, 12 februarie 2015

Hai sa cumparam Lays, sa ne distram!

Munca de copywriter e grea. Trebuie sa intre in mintea clientului. Si modul in care intri in mintea clientului e destul de ciudat. El daca vinde suruburi, eu trebuie sa gandesc ca un instalator.

Generatia mea e generatia de dupa revolutie. Abia dupa revolutie a inceput sa vina publicitatea. Si au fost cativa publicitari care au invatat din ce au facut ei. Nu aveau carti de publicitate, tarziu s-au dus sa-si cumpere carti de publicitate. Erau niste firme mici. Si au venit aia mari sa-i cumpere, Leo Burnett, Ogilvy Saatchi & Saatchi. Uite, ma baieti, voi ati facut ceva interesant, dar acum va luam noi. Acum piata de publicitate e suprasaturata. Dar la nivel de creativitate tinde spre zero. Oamenii de creativitate sunt putini. De cate ori auzi o reclama pe radio si zici "ba, jos palaria!". Suntem buni pe marketing, creativitatea nu prea se invata, iti trebe o baza de cultura, iti trebe imaginatie, iti trebe un fel de spirit de ludic sa te joci putin cu ideile. Si oamenii din generatia de dupa revolutie nu prea sunt bagati in publicitate.

Uneori poti sa vrajesti spunand diferit adevarul. Alteori poti sa vrajesti ridicand in slavi un cacat imens. Nu ai cum sa zici " observati calitatile bauturii Coca Cola". E un cacat de bautura acidulata, n-ai ce sa vinzi acolo. Si atunci tre sa vinzi valori fundamentale. S-a umplut publicitatea de valori universale: fericire, libertate, performanta. Cu cat e mai pompos cu atat e mai bine. Reclamele din Romania sunt facute pe sistemul alora de afara. Daca au chipsurile Lays, ideea de reclama vine din afara. Si reclama e gustul distractiei. Cu banii pe care ii dai pe 100 de gr de Lays, iti cumperi 3 kile decartofi. Si ei pun in centrul unei petreceri cartofii astia. Si atunci tineretul roman, care a fost prostit de 25 de ani incoace, zice ca distractia egal Lays. Hai sa cumparam Lays, sa ne distram! Saracul taran vine cu sacul de cartofi de la tara sa-l vanda si ia pe el 20 lei. Si cu 20 de lei cumperi 5 pungi de Lays. De aia au nevoie de publicitate. Ca lor le iese punga la 4 bani. De aia bugetul in publiciate ajunge la nivelurile astea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu