marți, 28 octombrie 2014

Atunci cand citesti o carte

Atunci cand citesti o carte iti functioneaza imaginatia. Atunci cand citesti un ziar nu functioneaza imaginatia. Pe cand in carte iti mai da ceva, perdeaua flutura, cerul era senin. Iti folosesti partea creativa a creierului pentru ca trebuie sa-ti imaginezi ce spune omul ala acolo. Literatura in general e ca o pila cu zimti foarte foarte mici care iti slefuieste sufletul. Nu e nevoie sa citesti multe carti de literatura. Daca citesti 30-40 de carti de literatura, dar alea bune, in viata, e ok. Eu nu am citit cartile mari ale literaturii, nu am citit iliada, dostoievski, Goethe. Eu am citit ce a vrut pula mea. Ca a fost science fiction, ca a fost poezie, nu am citit marii poeti ai lumii, nu am citit mult science fiction, dar am citit ce trebuie. Daca citesti ciclul dune te caci pe tine de cat de misto e. Te pisi pe filme. Filmele sunt, nu ca proaste, nu-s proaste, n-au nimic din carte, cartea e extraordinar de misto. Daca iti place science fiction. Daca citesti cartea asta, este extraordinar de misto. Si va recomand toata seria, dune. E foarte misto dune, e o lume pe care n-ai vazut-o, e alta lume, dar e practic aceeasi lume ca a noastra. Eu vreau sa le iau la un moment dat de la capat, tot dune. Nu exista oameni care sa nu vrea sa citeasca. Exista oameni care nu stiu ce sa citeasca. Literatura, care e literatura ca beletristica, ca asa literatura e tot ce citesti. Tot literatura e, ca e scris. Literatura creeaza o chestie foarte misto in omenire, creaza un fel de linie rosie, red line. In constiinta umanitatii. Si tu si cu mine putem fi parte din constiinta umanitatii. In ce sens. In sensul ca un chinez care a scris o poezie in anul 1923 si daca tu citesti poezia aia si tu vibrezi cu ea si iti place, omul ala traieste prin tine. Asta e singurul avantaj al oamenilor. Delfinii, elefantii, n-au chestia asta. Noi avem chestia asta, e un fel de putere. Puterea de a perpetua ceva uman. Prin limbaj, prin cunostinte si prin sensibilitate. Daca omul ala a fost sensibil acum 2000 de ani, tu poti sa citesti chestia aia si sa simti ce-a simtit omul ala. Asta este marea marea descoperire a omenirii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu